Monday, October 5, 2009

"Back Bearing"

Masa buat orienteering, my group kena cari kad manila kumpulan “Eagle One” yang dianggotai oleh 3 orang rakan2 ku. CP 1 tu sempat gak aku Tanya member aku tu kat maner dia letak. Very excited aku masa jumpa tu. Dari jauh dah Nampak ade kat tiang.

Next CP dia tulis distance dan bearing jer. Tak de langsung klu . Bila cek bearing dan distance macam ade yang tak kena jer.

“Kak betul ker nie? Takkan dia patah balik. Mungkin dia orang nak kena kan kita kot. Atau muslihat dia orang ajer nie.”

Aku dan kak zam pun menuju ke arah bearing dan distance yang ditulis (arah ke kedai maktab). Masa aku pi situ cik hisyam perasan dan maklumkan tempat tersebut salah dan suruh cek bearing balik. Aku pun maklumkan mungkin mereka beri back bearing. Cik hisyam suruh cari guna back bearing dan kawasan nya adalah di pokok bunga atas bukit.

Bila dah jumpa, bearing dan distance masih lagi salah. Puas aku cari kat kawasan yang dinyatakan. Tanya group mala pun dia orang kata tak Nampak. Masa tengah cari tu, Sapia datang, dan jumpa kami. Rupanya cik hisyam telah maklumkan akan kesilapan mereka. Aku pun Tanya la kat mane mereka letak kad2 yang lain. Bila dah dapat semua aku dan kak zam pun balik menuju ke tempat kami semua berkumpul.
Group aku paling last sampai, sebab masa dalam perjalanan balik tu sempat lagi aku tunjukkan kesilapan bacaan bearing yang dilakukan oleh mereka. Ingatkan tak ambil masa. Rupa2nya ambil masa. Tu yang group aku paling last. Tapi aku dah tahu guna baca bearing dan distance untuk aku gunakan masa kat bukit Cerakah.

No comments: